Η έλλειψη προσωπικού στον Τουρισμό είναι μια τάση που διευρύνεται με ρυθμό χιονοστιβάδας. Πολλοί είναι οι λόγοι που ενδεχομένως οδήγησαν σε αυτό το σημείο, τους οποίους θα δούμε παρακάτω.
Στο ερώτημα λοιπόν γιατί οι εργαζόμενοι δεν επιστρέφουν στις δουλειές τους, φαίνεται ότι υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ διευθυντών και πρώην υπαλλήλων. Είναι δύσκολο να εντοπιστεί ο ακριβής λόγος, αλλά και οι δύο ομάδες έχουν το δίκιο τους.
Τι λένε οι φορείς και οι διευθυντές
Πολλοί φορείς και διευθυντές πιστεύουν ότι τα επιδόματα αναστολής, οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και άλλες διευκολύνσεις που λήφθηκαν για ένα μεγάλο διάστημα, φταίνε για την έλλειψη εργατικού δυναμικού. Πιστεύουν ότι οι πρώην εργαζόμενοι που ζούσαν από επιδόματα, προτίμησαν να μείνουν στο σπίτι και να λαμβάνουν κρατική βοήθεια παρά να επιστρέψουν στη δουλειά τους. Αυτό οδήγησε ορισμένα κράτη να κόψουν τα επιδόματα για να παρακινήσουν το προσωπικό να επιστρέψει στις παλιές του δουλειές. Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι διευθυντές πιστεύουν ότι τα μέλη του προσωπικού δεν επιστρέφουν λόγω των χαμηλών μισθών σε σχέση με τη δυσκολία του επαγγέλματος, και για λόγους υγείας και ασφάλειας.
Τι λένε οι πρώην υπάλληλοι στον τουρισμό και την εστίαση
Οι πρώην υπάλληλοι ανέφεραν πολλούς λόγους για τους οποίους δεν θέλουν πλέον να επιστρέψουν στην Τουριστική βιομηχανία, όπως:
Υγεία και ασφάλεια – Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονταν κυρίως στα αυτόνομα εστιατόρια οτι οι επιχειρήσεις τους δεν έκαναν αρκετά για να διασφαλίσουν την υγεία τους, όπως το να μην τους παρέχουν μέτρα προστασίας τα οποία έπρεπε να αγοράζουν οι ίδιοι. Φοβόντουσαν επίσης ότι μια πολυήμερη άδεια εξ αιτίας της ασθένειας Covid-19 θα είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν χρήματα και να μην μπορούν να πάρουν αναρρωτική άδεια.
Χαμηλοί μισθοί – Πολλοί εργαζόμενοι έχουν επισημάνει ότι η αμοιβή τους δεν είναι αρκετή για να ζήσουν. Πιστεύουν ότι η αμοιβή είναι πολύ μικρή για το ποσό της εργασίας που πρέπει να κάνουν και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται. Όταν ειδικά μιλάμε για εποχιακούς υπαλλήλους, τότε αυτό αποκτά μεγαλύτερη σημασία γιατί η μικρή προσαύξηση που παίρνουν λόγω εποχικότητας δεν είναι αρκετή για να ζήσουν αξιοπρεπώς.
Αλλαγή σταδιοδρομίας – Λόγω του οτι η εστίαση και ο τουρισμός χτυπήθηκαν περισσότερο από κάθε άλλον τομέα, πολλοί εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να αλλάξουν πορεία καριέρας ή να επιστρέψουν στην εκπαίδευση ή ακόμα και να φύγουν στο εξωτερικό. Ορισμένοι από αυτούς διαπίστωσαν ότι η νέα τους καριέρα είναι λιγότερο αγχωτική και προσφέρει καλύτερους μισθούς, γεγονός που τους έπεισε να μην επιστρέψουν στη βιομηχανία του τουρισμού και της εστίασης.
Αδυναμία απόκτησης παιδικής μέριμνας – Δεν είναι γνωστό ίσως αλλά στην περίοδο του lockdown αυξήθηκαν οι εγκυμοσύνες. Ολοι γνωρίζουμε ότι η εργασία σε ένα εστιατόριο ή σε ένα ξενοδοχείο, απαιτεί πολύωρες βάρδιες που μπορούν να είναι και αρκετές φορές αργά τη νύχτα. Οι εργαζόμενοι δυσκολεύονται να βρουν κατάλληλη φροντίδα για τα παιδιά επειδή το ωράριο τους ξεφεύγει από τις τυπικές ώρες γραφείου του τύπου 9 έως 5.
Κακομεταχείριση από προϊσταμένους και πελάτες – Πολλοί εργαζόμενοι έχουν υποστεί κακομεταχείριση από προϊσταμένους αλλά και από αγενείς πελάτες, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της έλλειψης επαρκών εσόδων. Η έλλειψη επαρκών εισπράξεων εξαγρίωνε τους επιχειρηματίες, αλλά και αποθράσυνε κάποιους πελάτες Πρώην μέλη του προσωπικού τέτοιων επιχειρήσεων, έχουν εκφράσει ότι δεν είναι πρόθυμοι να ανεχτούν αυτόν τον τύπο συμπεριφοράς πια, γι ‘αυτό δεν θέλουν να επιστρέψουν στην Τουριστική βιομηχανία.
Μετανάστευση – Ενα ποσοστό εργαζομένων κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown απογοητεύτηκαν. Με την πρώτη ευκαιρία άνοιξαν τα φτερά τους προς άλλες χώρες που η εστίαση και ο τουρισμός παρέμεναν σε λειτουργία. Κατόπιν, βλέποντας τη διαφορά των συνθηκών και τις αμοιβές, δεν θέλησαν να επιστρέψουν.
Πως να αλλάξετε τα δεδομένα;
✅ Πριν ξεκινήσετε την πρόσληψη νέου προσωπικού, κοιτάξτε προς τα μέσα και επικεντρωθείτε στο τι συνέβη στην επιχείρηση σας που προκάλεσε την αποχώρηση ή την έλλειψη αιτήσεων επαναπρόσληψης από το προσωπικό που είχατε την προηγούμενη σαιζόν.
✅ Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που μπορεί να προτείνει κανείς αλλά ας ψάξουν και οι αρμόδιοι να βρουν κίνητρα για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το προσωπικό τους. Ας αναφέρουμε κάποια απολύτως βασικά που μπορεί να κοστίζουν πολύ λιγότερο από οτι φαντάζεται κανείς.
✅ Συνεντεύξεις εξόδου από τους εργαζόμενους – μια συζήτηση με έναν αποχωρούντα εργαζόμενο για την εμπειρία τους στην εργασία σας ή με έναν που μεταπήδησε σε κάποιον ανταγωνιστή σας, είναι ένα από τα καλύτερα διαθέσιμα εργαλεία για τη βελτίωση της κουλτούρας και της ικανοποίησης στο χώρο εργασίας. Παίρνετε την πληροφορία απευθείας από την πηγή: το καλό, το κακό, το άσχημο και πιθανές συμβουλές για το τι μπορείτε να κάνετε καλύτερα.
✅Προνόμια υπαλλήλων – Μερικοί θεωρούν οτι οτι μόνο οι πολυεθνικές εταιρείες είναι σε θέση να παράσχουν προνόμια στους υπαλληλους τους. Αυτό από μόνο του είναι λάθος. Δεν είναι το ύψος των παροχών που κάνουν τη διαφορά αλλά οι παροχές από μόνες τους.
Τι θα μπορούσαν να κάνουν ακόμα και μικρότερες εταιρείες:
Employee Referral Bonuses – Μπόνους για σύσταση άλλων υπαλλήλων
Public Transportation Subsidies – Επιδότηση για την καθημερινή μετάβαση του προσωπικού στην εργασία
Medical, Dental, and Vision Plans – Ομαδικό πρόγραμμα πρωτοβάθμιας περίθαλψης
Online Training – Παροχή διαδικτυακής εκπαίδευσης και πιστοποιήσεων
Internal leadership coaching – Πρόγραμμα επιμόρφωσης προϊσταμένων
Πρέπει να γνωρίζουν οι εταιρείες ότι οι συνεργάτες τους έχουν προσωπική ζωή, οικογένεια, φίλους, ελπίδες και όνειρα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να προσφέρουν κάποιες ανταμοιβές για να τους βοηθήσουν τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά.
Το πρόσωπο της εταιρείας πρέπει να αντανακλά μια ολιστική προοπτική σχετικά με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και να περιλαμβάνει προνόμια, που όσο και μικρό να είναι το όφελος του υπαλλήλου, να τον κάνει να νιώθει οτι κάποιος τον σκέφτηκε.
Photo from LookStudio