Τροφικές Αλλεργίες, Δυσανεξίες και Διαχείριση Ιδιαίτερων Διατροφικών Προτιμήσεων από τις Ξενοδοχειακές Κουζίνες
Από την καθημερινή επαγγελματική εμπειρία σε μια ξενοδοχειακή μονάδα, παρατηρούμε πως περίπου το 10 -15% των επισκεπτών φτάνουν με σαφείς και τεκμηριωμένες ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες: χωρίς γλουτένη, χωρίς λακτόζη ή γαλακτοκομικά, δίαιτες με μειωμένο ή καθόλου αλάτι, χωρίς ζάχαρη, χωρίς σόγια, αλλά και ποικίλα διατροφικά πρότυπα όπως: vegan, vegetarian, pescetarian, paleo, fasting, keto, low carb κ.ά.
Αυτοί οι όροι εμφανίζονται πλέον συστηματικά στα e-mails των κρατήσεων ή καταγράφονται με έμφαση στις in-house λίστες των πελατών των ξενοδοχείων. Μέχρι πρόσφατα, προκαλούσαν σύγχυση ή και άγχος στο προσωπικό, που καλείτο να διαχειριστεί με υπευθυνότητα μεν, αλλά χωρίς επαρκή υποστήριξη δε, τις ανάγκες αυτών των επισκεπτών. Κι όταν προστεθούν και οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες για μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα — π.χ. επιθυμία για τοπικά, βιολογικά ή plant-based προϊόντα — το φάσμα διευρύνεται ακόμη περισσότερο!
Οι τροφικές αλλεργίες δεν είναι τάση της εποχής. Είναι ευθύνη!
Ακόμα πιο κρίσιμο, όμως στη διαχείριση των διατροφικών προτιμήσεων, είναι το ζήτημα των τροφικών αλλεργιών και των δυσανεξιών. Αυτές οι περιπτώσεις δεν αφορούν προσωπικές προτιμήσεις, αλλά σοβαρές καταστάσεις υγείας που απαιτούν ακρίβεια και αυστηρή τήρηση πρωτοκόλλων στην κουζίνα.
Από τη δυσανεξία στη γλουτένη ή τη λακτόζη, έως την αλλεργία σε ξηρούς καρπούς ή σόγια, η ευθύνη της επιχείρησης δεν είναι μόνο ποιοτική – είναι νομική και ηθική.
Μια εσφαλμένη παρασκευή ή επιμόλυνση μπορεί να οδηγήσει σε αναφυλαξία ή οξεία ανοσολογική αντίδραση του πελάτη – περιστατικό που μπορεί να στιγματίσει τη φήμη μιας επιχείρησης.
Η γνώση των 14 βασικών αλλεργιογόνων της Ε.Ε., η σωστή σήμανση, οι καθαρές ετικέτες και η τήρηση διακριτών σταθμών παρασκευής είναι σήμερα προαπαιτούμενα ασφαλούς λειτουργίας της κουζίνας μιας ξενοδοχειακής μονάδας.
Τι πρέπει να τηρεί μια ξενοδοχειακή κουζίνα για την πρόληψη εκδήλωσης αλλεργικών επεισοδίων από τους πελάτες;
- Χωριστά σκεύη και κατάλληλος εξοπλισμός για gluten-free, lactose – free ή nuts-free παρασκευές
- Καθημερινή ανάγνωση και συστηματικός έλεγχος ετικετών των προϊόντων ξηρής αποθήκευσης, ψύξης και κατάψυξης – οι προμηθευτές μπορεί ν’ αλλάζουν!
- Επαρκής εκπαίδευση του προσωπικού του εστιατορίου – όχι μόνο του Chef αλλά και του Service)
- Ανάλυση επικινδυνότητας βάσει HACCP, εστιασμένη στα αλλεργιογόνα
- Καταγραφή και διατήρηση αρχείου με τα στοιχεία κάθε αλλεργικού πελάτη για άμεση αναφορά και παρακολούθηση των γευμάτων του τόσο στο κεντρικό όσο και στα διάφορα à la carte εστιατόρια της ξενοδοχειακής μονάδας
Το αύριο έχει ήδη ξεκινήσει
Η παροχή ασφαλών, εναλλακτικών και περιβαλλοντικά φιλικών διατροφικών λύσεων από τις επιχειρήσεις HORECA δεν είναι απλώς μια ακόμη υπηρεσία. Είναι – και θα είναι – κριτήριο επιλογής ή απόρριψης από τον σύγχρονο ταξιδιώτη. Όπως η ύπαρξη Wi-Fi ήταν κάποτε λόγος κράτησης και σήμερα θεωρείται αυτονόητη, έτσι και η διατροφική φροντίδα εξελίσσεται ταχύτατα σε απαραίτητο στάνταρ.
Το στοίχημα της επόμενης μέρας
Η ελληνική φιλοξενία καλείται να εξελιχθεί με επιτακτικό ρυθμό. Όχι μόνο να υποδέχεται με χαμόγελο, αλλά και να γνωρίζει, να προνοεί και να προστατεύει. Το στοίχημα δεν είναι απλώς να αποφευχθεί το λάθος. Είναι να οικοδομηθεί η εμπιστοσύνη. Και αυτή – όπως και η φήμη – χτίζεται με γνώση, συνέπεια και σεβασμό. Η τροφική ασφάλεια δεν είναι τεχνική λεπτομέρεια. Είναι πυλώνας ποιότητας φιλοξενίας.