Η βιομηχανία της εστίασης, παραδοσιακά καθυστερεί να υιοθετήσει τεχνολογικά trends και καινοτόμες ψηφιακές λύσεις. Αλλά το 2020 και το 2021, η πανδημία που προέκυψε από την COVID-19 το άλλαξε αυτό και ανάγκασε τα καταστήματα τροφίμων και ποτών να δουν πέρα από τα παραδοσιακά πρότυπα.
Πολλά εστιατόρια έχουν στραφεί στην τεχνολογία τα τελευταία δύο χρόνια, έστω και απρόθυμα, για να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα.
Η τεχνολογία και η καινοτομία έσωσαν τα εστιατόρια καθώς μεταμόρφωσαν τον τρόπο λειτουργίας τους σε μια εποχή που έπρεπε να παρθούν άμεσα μέτρα, έτσι ώστε όχι απλώς να επιβιώσουν, αλλά να ευδοκιμήσουν σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και σε περιόδους σκληρού lockdown.
Από τις ηλεκτρονικές παραγγελίες, έως τις ανέπαφες πληρωμές κι από την παρασκευή των εδεσμάτων έως την παράδοση στο σπίτι ή το γραφείο, η βιομηχανία του F&B δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να αγνοεί τις τάσεις που την βοηθούν να παραμείνει ανταγωνιστική.
Λοιπόν, ποια τεχνολογικά trends και εργαλεία θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας το 2023 για να παραμείνουμε ενημερωμένοι και ακόμη ίσως και μπροστά από τον ανταγωνισμό;
1. Συστήματα online παραγγελιών και εφαρμογές παράδοσης
Καθώς τα εστιατόρια παραμένουν λαβωμένα από τους επιβεβλημένους περιορισμούς και τους αυστηρούς υγειονομικούς κανονισμούς, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού και οι ανέπαφες παραδόσεις κατ’ οίκον έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Η παράδοση τροφίμων αγγίζει τώρα τζίρους που ανέρχονται σε περισσότερα από 140 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως, οι οποίοι έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2017, πράγμα που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πανδημία, σύμφωνα με στατιστικά με στοιχεία μιας έρευνας της McKinsey.
Οι εφαρμογές παράδοσης φαγητού από τρίτους όπως η Wolt, το efood, το Box, θα συνεχίσουν να αποτελούν σημαντική λύση για όσους δεν μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες online παραγγελιών και παράδοσης στο σπίτι.
Όμως, καθώς πολλοί πελάτες αναφέρουν ότι προτιμούν να παραγγέλνουν απευθείας από τα εστιατόρια, μπορεί να περιμένουμε να δούμε τα εστιατόρια να ακολουθούν το προβάδισμα μεγαλύτερων αλυσίδων φαστ φουντ και να επενδύουν στην ανάπτυξη των δικών τους ολοκληρωμένων διαδικτυακών πλατφορμών και εφαρμογών.
Παρά τη φυσική «απόσταση», αυτή η ψηφιακή εγγύτητα επιτρέπει στον κλάδο των εστιατορίων να παραμείνει στενά συνδεδεμένος με τους πελάτες του.
2. Ανέπαφη πληρωμή
Η ανέπαφη τεχνολογία γίνεται κυρίαρχη και δεν αφορά μόνο την παραγγελία online, αλλά και γενικότερα τις πληρωμές με χρήση smartphone, smartwatch ή smartcard μέσω μιας εφαρμογής ή μιας συσκευής αφής.
Οι νέες τεχνολογίες πληρωμών κέρδιζαν σιγά-σιγά καλύτερη θέση στην παγκόσμια βιομηχανία της εστίασης, αλλά αυτή η τάση επιταχύνθηκε με την πανδημία. Υπολογίζεται ότι οι ανέπαφες πληρωμές θα τριπλασιαστούν από 2 τρισεκατομμύρια ευρώ σε 6 τρισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως έως το 2024, και η ύπαρξη τέτοιων επιλογών φαίνεται να είναι εξαιρετικά σημαντική για το 34% των πελατών.
Είναι λογικό γιατί με μια ανέπαφη συναλλαγή δεν απαιτείται ανθρώπινη επαφή, είναι ασφαλέστερη, γρήγορη και βολική. Από την άποψη των ταμειακών ροών, είναι επίσης πιο αποτελεσματική.
Εάν τα εστιατόρια δεν θέλουν να μείνουν πίσω, θα είναι καλύτερα να επενδύσουν σε μια στρατηγική πληρωμής μέσω κινητού και ψηφιακής τεχνολογίας.
3. Ηλεκτρονικό σύστημα κρατήσεων τραπεζιών
Η κράτηση τραπεζιού μέσω τηλεφωνικής κλήσης αποτελεί πλέον παρελθόν, καθώς η τεχνολογία online κρατήσεων τραπεζιού αποκτά πια νέα σημασία. Κάποια ξενοδοχεία έχουν αναπτύξει τέτοιες πλατφόρμες εδώ και χρόνια με επιτυχία. Με τη σειρά τους, τα εστιατόρια τείνουν να υιοθετούν τέτοιες πρωτοβουλίες καθώς επιθυμούν να διαχειρίζονται λίστες αναμονής, αφοσίωση πελατών, προτιμήσεις φαγητού, διατροφικές ιδιαιτερότητες κλπ.
4. Ψηφιακοί πίνακες κουζίνας
Το Kitchen Display System (KDS) είναι ένας ψηφιακός πίνακας μενού για το προσωπικό της κουζίνας που βοηθάει τα εστιατόρια να βελτιώσουν τη διαδικασία ροής των παραγγελιών. Απευθείας συνδεδεμένη με το σύστημα σημείου πώλησης (POS) του εστιατορίου, η οθόνη εμφανίζει τις παραγγελίες αυτόματα σύμφωνα με την προτεραιότητα τους, επισημαίνει τυχόν ειδικά διατροφικά αιτήματα, ή άλλες ιδιαιτερότητες.
Παρακολουθεί τους χρόνους παράδοσης των πιάτων και το απόθεμα για να ενημερώνει το προσωπικό της σάλας όταν ένα προϊόν είναι εκτός αποθέματος. Παράλληλα ειδοποιεί για το “πάσο” του πιάτου ώστε να κερδίζει χρόνο το προσωπικό από άσκοπη αναμονή. Αυτή η τεχνολογική λύση διασφαλίζει όπως δείχνει, καλύτερη επικοινωνία, ακρίβεια, σαφέστερες ροές εργασίας, στατιστικά παρακολούθησης των χρόνων σερβιρίσματος, μείωση του χαρτιού και γενικά υπόσχεται μια πιο βιώσιμη λειτουργία της κουζίνας.
5. Κωδικοί QR
Οι κωδικοί QR, παρόλο που όταν ξεκίνησαν πριν μια δεκαετία, έδειξαν οτι θα μπουν στην αχρηστία για το ευρύ κοινό, με την επέλαση της πανδημίας, άρχισαν να αποτελούν βασικό στοιχείο στην καθημερινότητα μας. Σε αυτήν την «χωρίς επαφή» εποχή, η αυτόματη σάρωση γραμμωτών κωδίκων με κάμερες smartphone, σε αφίσες, τραπέζια, σουβέρ, πόρτες ή ιστότοπους επιτρέπει στους πελάτες να έχουν πρόσβαση σε online μενού, να παραγγέλνουν και να πληρώνουν χωρίς επαφή, διατηρώντας ασφαλείς τους πελάτες και τους υπαλλήλους. Προσφέροντας μια σειρά από βολικά οφέλη με σχετικά χαμηλό ή μηδενικό κόστος για τα εστιατόρια, η τεχνολογία κωδικών QR ήταν «απαραίτητη» το 2021 και θα εξακολουθεί να είναι το 2022.
6. Τεχνολογία καθαρισμού αέρα
Καθώς οι πελάτες επιστρέφουν σιγά σιγά στα εστιατόρια, θα είναι κρίσιμο να τους κάνουμε να αισθάνονται ασφαλείς και άνετα. Η αναβάθμιση των συστημάτων απολύμανσης μέσω διαφόρων τεχνολογιών για τον καθαρισμό του αέρα, θα είναι ένα ανερχόμενο θέμα για τη βιομηχανία της εστίασης.
Η αβλαβής για τον άνθρωπο τεχνολογία, όπως ο διπολικός ιονισμός, που καθαρίζει τον αέρα και τις επιφάνειες στους εσωτερικούς χώρους εξουδετερώνοντας ρύπους, δείχνει ήδη αποτελέσματα και βρίσκει μια νέα αγορά για τον εαυτό της. Λειτουργεί όπως και τα συστήματα που χρησιμοποιούν υπεριώδες φως, τόσο για τον αέρα όσο και τις επιφάνειες τα οποία χρησιμοποιούνται χρόνια τώρα για την αποστείρωση σκευών και εργαλείων στις κουζίνες.
Αν και αυτές οι έννοιες και τα προϊόντα μπορεί να μην είναι ακόμα mainstream για τους περισσότερους, δείχνουν να γίνονται γρήγορα η πιο σημαντική τεχνολογία των εστιατορίων.
7. Αυτοματισμοί μάρκετινγκ για την οικοδόμηση της αφοσίωσης των πελατών
Με τα χρόνια, η ικανοποίηση των πελατών έχει γίνει ένα ουσιαστικό μέρος της ανάπτυξης μιας επισιτιστικής επιχείρησης. Αυτό ανάγκασε τα εστιατόρια να αυτοματοποιήσουν τις λειτουργίες των CRM τους (Customer Relationship Management) . Τα διάφορα λογισμικά CRM μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να συγκεντρώσουν πληροφορίες και σχόλια από τους πελάτες και να τους κάνουν να αισθάνονται ότι τους εκτιμούν.
Με τη δύναμη του αυτοματισμού, η βελτίωση της εμπειρίας των πελατών γίνεται ευκολότερη, καθώς τις εταιρείες τις βοηθά να συλλέγουν τις πληροφορίες των πελατών τους. Με τη σειρά του, αυτό επιτρέπει στους διαχειριστές επισιτιστικών επιχειρήσεων να τμηματοποιούν (customer segmentation) τους πελάτες τους και να τους εξυπηρετούν με εξατομικευμένο τρόπο. Όλα αυτά λειτουργούν συλλογικά για την οικοδόμηση δέσμευσης με τους πελάτες.
Οι υπερσύγχρονες πλατφόρμες αυτοματισμού μάρκετινγκ εστιατορίων προσφέρουν καμπάνιες που μπορούν να εκτελούνται σε πολλά κανάλια επικοινωνίας.
Υπερ-τμηματοποιημένες λίστες μάρκετινγκ.
Εξατομικευμένο περιεχόμενο και προσφορές.
Μηνύματα που ενεργοποιούνται αυτόματα.
Χρησιμοποιούν τεχνολογία AI για να επιτρέπουν στα εστιατόρια να εξατομικεύουν το μήνυμά τους σε κάθε πελάτη με βάση τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά του πελάτη.
Η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης στη βιομηχανία του F&B
Κάθε κρίση έχει και την ευκαιρία της. Η πανδημία της COVID-19 μπορεί να έχει διαταράξει το κλίμα στην εστίαση και να επέβαλε δραστικές αλλαγές στον κλάδο, αλλά αφύπνισε επίσης πολλούς επαγγελματίες του F&B σε μια ευκαιρία να επιταχύνουν τις τάσεις της τεχνολογίας και να ξανασχεδιάσουν τον τρόπο δουλειάς από την αρχή.
Η τεχνολογία παρουσιάζει μερικές μοναδικές λύσεις αφενός για τα εστιατόρια, ώστε να διαφοροποιηθούν και αφετέρου για τους ιδιοκτήτες ώστε να τους δοθούν τρόποι, να λειτουργήσουν πιο αποτελεσματικά.