Ένα καυτό ζήτημα σήμερα είναι να βρεθούν τρόποι διατήρησης των υπαλλήλων σε μια επιχείρηση την ώρα που οι δείκτες καταδεικνύουν οτι αυτό δυσκολεύει όλο και περισσότερο.
Η βιομηχανία του Τουρισμού και του επισιτισμού βιώνει ιστορικά μια από τις υψηλότερες μετακινήσεις εργαζομένων. Η πανδημία έφερε εκθετική ανάπτυξη στην τάση αυτή. Στις ΗΠΑ, το ποσοστό εναλλαγής εργαζομένων στον κλάδο της φιλοξενίας έφτασε το 130,7% το 2020, σε σύγκριση με 78,9% το 2019, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικών ερευνών στον τομέα της εργασίας. Το ποσοστό του κύκλου εργασιών στον χώρο της φιλοξενίας το 2021 ανέβηκε στο 85% και η τάση συνεχίζει να αυξάνεται καθώς αυξάνεται ο αριθμός του προσωπικού.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η αντικατάσταση ενός εργαζομένου πλήρους απασχόλησης μπορεί να κοστίσει έως και δύο φορές το ποσό του ετήσιου μισθού αυτού του υπαλλήλου και ότι ένας νέος υπάλληλος χρειάζεται κατά μέσο όρο έως δύο μήνες για να γίνει αποτελεσματικός, η μεγάλη εναλλαγή εργαζομένων γίνεται πραγματική απώλεια πόρων και κεφαλαίων για τις επιχειρήσεις και τους υπαλλήλους. Στην κρίση αυτού του κύκλου εργασιών, οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να προσφέρουν σταθερή εμπειρία στους πελάτες και οι εργαζόμενοι επιφορτίζονται με το έργο να καλύψουν το κενό της γνώσης. Η πίεση για ανταπόκριση στις προσδοκίες, επηρεάζει την εμπειρία του πελάτη και οδηγεί ταυτόχρονα σε εξάντληση των εργαζομένων.
Γιατί παραιτούνται οι εργαζόμενοι;
Ενώ οι τρεις κύριοι λόγοι οι οποίοι κάνουν τους ανθρώπους να παραιτούνται, περιστρέφονται γύρω από τα χαμηλά κίνητρα των εργαζομένων, τις κακές αμοιβές και την ανισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της προσωπικής ζωής, άλλοι παράγοντες όπως η ανεπαρκής ασφαλιστική κάλυψη, η αξιοπρεπής στέγαση και τα σωστά γεύματα των εργαζομένων παίζουν σημαντικό ρόλο στην παραίτηση τους.
Τα πιο σημαντικά βέβια είναι η έλλειψη προόδου, η ανεπαρκής διοίκηση και η μη αναγνώριση των προσπαθειών τους. Πολλοί προϊστάμενοι αποτυγχάνουν να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι ένα ασφαλές και ικανοποιητικό περιβάλλον για την παρακίνηση και τη διατήρηση των εργαζομένων. Ενεργούν με τρόπο που επηρεάζει αρνητικά την κερδοφορία των εταιρειών τους καθώς και την απόδοση και την υγεία των ανθρώπων τους. Μια μελέτη που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο της Καμπέρα της Αυστραλίας το 2011 διαπίστωσε ότι το να έχουμε μια δουλειά που μισούμε είναι εξίσου επιβλαβής κατάσταση για την υγεία μας και μερικές φορές χειρότερη από το να μην την έχουμε καθόλου. Το άγχος των εργαζομένων αφορά λιγότερο τη δουλειά που κάνουν και περισσότερο την αναποτελεσματική διαχείριση τους από τη Διεύθυνση. Όταν οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι οι προϊστάμενοι τους, νοιάζονται για το πώς νιώθουν οι ίδιοι, τα επίπεδα άγχους τους μειώνονται.
Η πανδημία έκανε τους ανθρώπους να ξανασκεφτούν τι είναι σημαντικό στη ζωή, άλλαξαν την εστίασή τους προς την ευημερία και τους οδήγησε να αναζητήσουν καλύτερες ευκαιρίες, πράγμα που οδήγησε σε αυτό που ονομάστηκε η «Μεγάλη Παραίτηση».
Λοιπόν, τι μπορείτε να κάνετε εσείς (ο ιδιοκτήτης, ο προϊστάμενος);
5 οικονομικά αποδοτικοί τρόποι διατήρησης των υπαλλήλων
Επενδύστε στην εμπειρία των εργαζομένων στην εταιρεία σας. Η δημιουργία θετικών εμπειριών των εργαζομένων βοηθά στην προσέλκυση, την πρόσληψη και τη διατήρηση των κορυφαίων υπαλλήλων και οδηγεί σε αντίστοιχα αποτελέσματα.
Η χαρτογράφηση της «πορείας του εργαζομένου» βοηθάει στην κατανόηση της εμπειρίας του με ολιστικό τρόπο. Η «πορεία των εργαζομένων» είναι η συνολική σχέση που έχουν οι εργαζόμενοι με μια εταιρεία από τη στιγμή που θα κάνουν την αίτηση τους μέχρι να παραιτηθούν. Καλύπτει όλες τις αλληλεπιδράσεις που έχουν οι εργαζόμενοι πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη της εργασιακής τους σχέσης με τη συγκεκριμένη εταιρεία. Όταν σκέφτεστε την εμπειρία του υπαλλήλου μέσα στην εργασία, κοιτάξτε ολόκληρο τον κύκλο της εργασιακής εμπειρίας του και σκεφτείτε πώς κάθε βήμα αυτής της διαδικασίας ασκεί επίδραση πάνω της.
Μολονότι η πορεία για κάθε εργαζόμενο είναι διαφορετική, ξεκινήστε από τους σταθμούς του ταξιδιού όπως τους βλέπει η εταιρεία: πρόσληψη – ενσωμάτωση – δέσμευση – διατήρηση – έξοδος.
Και μην ξεχνάτε τα συναισθήματα: Είμαστε συναισθηματικά όντα και τα συναισθήματά μας οδηγούν τις σκέψεις και τις πράξεις μας. Σκεφτείτε τους υπαλλήλους σας, τους στόχους τους και τις προκλήσεις τους. Ποια είναι η εμπειρία που επιζητούν; Ποια είναι τα υπέρ και τα κατά στο ταξίδι των εργαζομένων; Ποιες είναι οι προκλήσεις τους και ποια συναισθήματα τους προκαλούν; Ποια από αυτά τα συναισθήματα κατευθύνουν τις πράξεις τους;
Οι τρόποι διατήρησης των υπαλλήλων δεν είναι πολυτέλεια είναι μια επιτακτική ανάγκη
Τι θέλουν να νιώθουν οι εργαζόμενοι;
1. Ευτυχία: Ο Τόνι Ρόμπινς είπε, «Η πρόοδος ισούται με την ευτυχία». Οι άνθρωποι ευδοκιμούν με την επίτευξη στόχων. Η επίτευξη των στόχων μας, απελευθερώνει ντοπαμίνη στον εγκέφαλό μας και μας κάνει να νιώθουμε καλά. Δώστε τους ευκαιρίες για ανάπτυξη. Στον κλάδο μας, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει να διατηρείτε την ομάδα σας ενημερωμένη σχετικά με τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις, να προσκαλείτε προμηθευτές να πραγματοποιήσουν εκπαίδευση πάνω σε τρόφιμα και ποτά στο εστιατόριό σας και να συμμετέχετε σε διαγωνισμούς για μπάρμαν και σεφ. Όταν ορίζετε τους ετήσιους στόχους της ομάδας σας, λάβετε υπόψη τους στόχους και τις φιλοδοξίες της για το μέλλον. Ποιο μπορεί να είναι πιο σπουδαίο κίνητρο από το να γνωρίζει κανείς ότι ενώ εργάζεται για τους στόχους του, ταυτόχρονα συμβάλλει στους στόχους της εταιρείας;
2. Αξία: Θέλουμε να νιώθουμε ότι έχουμε αξία και ότι έχουμε έναν ρόλο να διαδραματίσουμε μέσα στον εργασιακό μας χώρο. Όλοι θέλουν να αισθάνονται ότι έχουν αντίκτυπο και έχουν ένεν ρόλο να διαδραματίσουν στην υλοποίηση ενός οράματος ή στην επίτευξη ενός στόχου. Δώστε στους ανθρώπους σας ευκαιρίες να εκφράσουν τις ιδέες, τις ανησυχίες και τις προοπτικές τους. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να ζητάτε σχόλια από τους υπαλλήλους κατά τη χαρτογράφηση του ταξιδιού του πελάτη σας. Όταν παίρνετε αποφάσεις που θα επηρεάσουν την ομάδα σας, φροντίστε να την εμπλέκετε στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ρωτήστε τους πώς αισθάνονται για τις αλλαγές που έρχονται με τις αποφάσεις που παίρνονται και λάβετε τις γνώσεις τους σχετικά με το τι θα λειτουργήσει και τι όχι, αντί να ανακοινώσετε απλά τι έχει ήδη αποφασιστεί. Όταν τους αναθέτετε καθήκοντα, προσπαθήστε να μάθετε για τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Η εργασία σε έργα ή εργασίες με τις οποίες μπορεί να σχετίζονται, δεν αποτυγχάνει ποτέ να πυροδοτήσει ενθουσιασμό στην ομάδα.
3. Εκτίμηση: Το να νιώθουμε ότι εκτιμούμαστε, μας δημιουργεί την αίσθηση ότι ο χρόνος και η προσπάθειά μας δαπανήθηκαν με αποδοτικό τρόπο και μας δίνει μια αίσθηση ικανοποίησης. Εκτιμήστε τη σκληρή δουλειά της ομάδας σας και γιορτάστε τα εξαιρετικά επιτεύγματά της. Στο τέλος της αποστολής τους ευχαριστήστε τους για την προσπάθειά τους. Ακόμα κι αν δεν πέτυχαν τις καλύτερες δυνατότητές τους σε μια συγκεκριμένη ημέρα, η αναγνώριση της προσπάθειάς τους θα λειτουργήσει ως το καλύτερο κίνητρο για να πιεστούν λίγο παραπάνω την επόμενη μέρα. Όταν καθοδηγείτε την ομάδα σας, ξεκινήστε με επαίνους και ειλικρινή εκτίμηση για αυτό που κάνουν καλά πριν μιλήσετε για αυτό που χρειάζεται να βελτιώσουν. Φροντίστε να αναγνωρίσετε κάθε βελτίωση, ακόμα και την παραμικρή. Η θετική ενίσχυση είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος ενθάρρυνσης και διατήρησης της επιθυμητής συμπεριφοράς.
4. Σύνδεση: Στον πυρήνα της, η εμπειρία των εργαζομένων αφορά τις σχέσεις. Οι εμπειρίες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους καθορίζουν τη σχέση τους με την εταιρεία. Όσο πιο ουσιαστική είναι η εμπειρία των εργαζομένων, τόσο πιο πιθανό είναι η ομάδα σας να παραμείνει πιστή. Συνδεθείτε με τους υπαλλήλους σας σε συναισθηματικό επίπεδο. Προγραμματίστε εβδομαδιαίες κατ’ ιδίαν συναντήσεις με κάθε μέλος της ομάδας για να θέσετε σαφείς προσδοκίες και να αξιολογήσετε τις ατομικές τους ανάγκες. Μάθετε τι τους παρακινεί και τι φιλοδοξίες έχουν. Δείξτε γνήσιο ενδιαφέρον για τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν στη δουλειά ή στην προσωπική τους ζωή. Διεξάγετε εβδομαδιαίες συναντήσεις της ομάδας για να αναλύσετε τα αποτελέσματα της προηγούμενης εβδομάδας, να τους ενημερώσετε για μελλοντικά γεγονότα, να μοιραστείτε τα σχόλια των επισκεπτών και να συλλέξετε ιδέες.
5. Ενδυνάμωση. Η ενδυνάμωση χτίζει την εμπιστοσύνη του υπαλλήλου σας και την ικανότητά του να επιτύχει οργανωτικούς στόχους, δημιουργεί εμπιστοσύνη μεταξύ του εργαζομένου και της εταιρείας και καλλιεργεί μελλοντικούς ηγέτες. Μέσω της ανάθεσης εξουσίας και της κατάλληλης εκπαίδευσης, δίνετε τη δυνατότητα στην ομάδα σας να λαμβάνει τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικές με τον ρόλο της και να προτείνει βελτιώσεις στην παροχή υπηρεσιών. Ενθαρρύνετε τους να λαμβάνουν αποφάσεις περιορισμένου ρίσκου ή σημαντικές αποφάσεις όταν δεν είστε παρόντες. Δώστε τους τη δυνατότητα να επιλύουν παράπονα ή να οργανώνουν μικρές εκδηλώσεις για τους πελάτες. Ζητήστε τους να υπολογίσουν την προθεσμία για την ολοκλήρωση της εργασίας, αντί να την ορίσετε μόνοι σας, και απλά ελέγξτε τους.